Tedarik Zinciri ve Satınalma Sistemi Karar Danışmanlığı

Yönetim Karar Danışmanlığı

Sektörel Karar Danışmanlığı

Our Brochure

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, s

Ülkemizde, Tedarik Zinciri kavramına şirketler birbirlerinden farklı anlamlar yüklemektedir. Kimisi için Tedarik Zinciri, Lojistik faaliyetleri tanımlarken, kimisi için Tedarik Zinciri, adı üzerinde, Tedarikçiler ile ilişkileri kapsamaktadır. Satın Alma, Kategori Yönetimi, Planlama gibi fonksiyonları da Tedarik Zinciri bünyesinde görebilmekteyiz.

Peki bunlardan hangisi doğru? Güçlü bir Tedarik Zinciri Yönetimi nasıl olmalı ve hangi fonksiyonları içermelidir? Bunlardan da önemlisi bu içerik ve fonksiyonlara sahip bir Tedarik Zinciri Yönetimi bir şirkete neler kazandırır? Bu soruların cevabı, halihazırdaki Dünya ve Ülke gerçeklerinin yanı sıra, Şirket’in Vizyon, Misyon ve Stratejisinden başlayarak, şirketin faaliyette bulunduğu sektörün dinamiklerine kadar uzanan bir geniş bir yelpaze içindeki unsurlara bağlıdır.

Cevap, şirketten şirkete değişiklik gösterse de, değişmeyen bir gerçek var ki o da, Tedarik Zincirini oluşturan temel halkaların, şirketin ana amacı olması gereken “sürdürülebilir karlı büyüme” hedefine ulaşmasını sağlamak üzere, uyumlu ve senkronize çalışmalarını sağlamak, artık bir gerçek olarak karşımızda duran “VUCA” ortamında ayakta kalacak şekilde organize ve idare etme gereğidir.

Kısaca ilk yapılması gereken Tedarik Zinciri’nin doğru yapısını belirlemek, ardından, bu yapının en verimli şekilde çalışmasını sağlayacak kurumsal yapısını oluşturmaktır. Her başarılı işin ilk adımı, o işi başlama kararını doğru almaktır. Hem içsel yapıyı, hedefleri hem de pazarı analiz etmeden alınan her karar risk içerir. Tedarik Zinciri kurmak, kurulu bir yapıyı en etkili nasıl yönetileceğini belirlemek, geliştirmek veya değişen şartlara göre dönüştürmek için önce günlük iş baskısı ve kargaşasından arınmış olarak doğru kararları almak gerekir.

MartConsulting®, Tedarik Zinciri kuruluşu, yönetimi ve dönüşümü konusunda uzman yapısı ve danışmanlarıyla, başarının anahtarı olan “mükemmel analiz – doğru karar” metodolojisiyle hedeflere un uygun doğru kararları almada profesyonel hizmet sağlar.

Tedarik Zinciri – Hizmet Kapsamı

En geniş kapsamı ile Tedarik Zinciri Yönetimi’nin ana fonksiyonlarını şu şekilde belirtebiliriz:

  • Planlama
  • Satın Alma/Kategori Yönetimi
  • Lojistik (Depolama/Sevkiyat)
  • Stok Kontrol
  • Satış Sonrası Hizmetler (Servis / Müşteri İlişkileri Yönetimi-CRM)

Bu içerik, içinde bulunulan sektöre göre değişiklik gösterebileceği gibi, şirketin ve tepe yöneticilerinin hedefleri ve stratejileri doğrultusunda, şirketin yapısına, büyüklüğüne, finansal dokusuna göre de farklılık gösterir. İlk yapılması gereken, tüm bu iç ve dış faktörleri analiz ederek, şirketi ana hedefine taşıyacak doğru ve verimli yapıyı tespit etmek ve doğru başlangıç kararlarını almaktır.

Şirkete en uygun Tedarik Zincirinin yapısını belirledikten ve sistem ile ilgili kritik başlangıç kararlarını almak ilk adımdır. Bundan sonra; kurumsal yapı içinde Tedarik Zinciri Yönetimine ilişkin sistematik kurallar, iş süreçleri, fonksiyonel görevler, alt organizasyon yapıları, yatay ve dikey ilişki diyagramları, sistem kısıtları ve diğer tanımlamalar yapılarak, kurgu netleştirilir. Bu tür organizasyonlar canlı yapılar olduklarından, sürekli kontrol edilerek değişen şartlara göre gerekli düzenleme ve revizyonlar yapılmalı, en mükemmel haline doğru evirilmesi sağlanmalıdır. Unutulmamalıdır ki, bir zincir en zayıf halkası kadar sağlamdır.

Günümüz Dünya’sı artık VUCA (OBKT) ortamındadır. Yani, Oynak, Belirsiz, Karmaşık ve Tahmin Edilemez bir ortama girilmiştir ve artık bu ortam, bizim son derece konforsuz “Yeni Normal” gerçeğimizdir. Kurulacak tüm yapıların bu gerçek dikkate alınarak organize edilmesi gereği vardır. Artık tüm organizasyonlar, VUCA ortamında ayakta kalacak şekilde kurgulanmak ve yönetilmek durumundadır.

Tedarik Zinciri Yönetimi’nin ana fonksiyonlarına bakacak olursak:

  • Planlama: “Doğru ürünün, doğru zamanda, doğru miktarda, doğru yerde” olmasını sağlamak üzere ihtiyaçların belirlenmesi ve Satın Alma/Kategori Yönetimi’ne bu bilgileri aktararak sürecin sağlıklı ve efektif gerçekleşmesini sağlar.
  • Satın Alma/Kategori Yönetimi: Pazarlama’nın 4P yaklaşımı paralelinde, Ürün, Fiyat (Satın Alma/Satış), Promosyon ve Satış Noktası faaliyetlerini yönetir, Tedarikçilerle ilgili her türlü ilişkiyi kurar ve geliştirir.
  • Lojistik: Satın alınan ürünlerin en uygun şartlarda Depolanması ve Planlama verilerine göre Sevkiyatların en doğru şekilde gerçekleşmesinden sorumludur. Mevcut stokların gerektiğinde lokasyonlarının değiştirilmesi ve iade ürünlerin hareketlerinin koordinasyonu da bu birimin sorumluluğundadır.
  • Stok Kontrol: Planlama ile çok yakın çalışan bu birim, İşletme Sermayesi Yönetimi’nde çok kritik bir rol oynar. Satın Alma/Kategori Yönetimi’ni sürekli besleyerek, doğru ürünlerin, doğru miktarlarda ve doğru zamanlarda Tedarik edilmelerine destek olur.
  • Satış Sonrası Hizmetler: Teknik Servis gibi hizmetlerin yanı sıra, günümüzde belki de çok daha fazla önem taşıyan Müşteri İlişkileri Yönetimi faaliyetleri ile, gerek Satın Alma/Kategori Yönetimi, gerekse Planlama ve Lojistik faaliyetlerinin verimliliğe katkıda bulunur.

Görüleceği üzere, birbiri ile iç içe geçtiği taktirde güçlenecek bu halkalar, sonuçta “Sürdürülebilir Karlı Büyüme” hedefine en verimli şeklide hizmet edecek güçlü bir Zincir’in oluşmasını sağlayacaktır.

MartConsulting® Tedarik Zinciri Danışmanlığının amacı Tedarik Zincirini şirketin stratejilere en uygun şekilde, maksimum karlılık esası ve sürdürülebilir bir yapıda planlanması, kurgulanması ve uygulanması için kılavuzluk etmektir. Şirket, pazarı, müşteri profili, rekabet kuralları ve şirketin gerçekçi imkân ve kabilleriyle bir bütün olarak değerlendirip, doğru analizler ile doğru stratejilerin geliştirilmesi, doğru başlangıç kararlarının alınması hedeflenir. Başlangıç parametre ve kararlarının belirlenmesinden sonra doğru bir kurgu yaparak; şirketin Tedarik Zinciri süreçlerini sistemli ve şirkete en uygun şekilde kurulması, sonrasında danışmana ihtiyaç duymadan doğru kurulmuş sistematikle işletmenin Tedarik Zinciri yönetiminde görev alan ekibi ile kendi sürecini yönetebilir olmasını sağlamaktır. MartConsulting® sadece iyi bir planlama yapmak değil; doğru maliyet yapısının kurulması, alternatif hesaplamaların yapılması gibi bu konuda şirket ve ticaret başarısını etkileyebilir boyuttaki diğer detay analiz ve olasılıkları da göz önünde bulundurarak doğru ve karlı bir sistem kurmak için de destek de verir.